nedeľa 2. februára 2014

Arancini siciliani!


Po nárekoch, výstrahách a ponosoch, prečo vkuse prispievam sladkosťami a ničím ,,poriadnym", som sa rozhodla zrealizovať jeden z mojich najobľúbenejších talianskych snackov. Skúšala som to prvýkrát v Ríme a absolútne som nevedela. čo to je. Väčšinou keď som v cudzine, vyberám si jedlá podľa toho, s akými komplikáciami viem vysloviť ich názov, (,,arancine con gorgonzola",  ,,cocq au vin", ,,hot dog" atď.). A navyše som zbadala niekde pri Vatikáne taký super obchodík, kde nepredávali nič iné iba tieto malé hruškoidné fritované guľky. Mal vo výklade ,,betlehem" ale namiesto Jozefa tam s palicou stál sám Eric Clapton. Teda aspoň podľa mňa určite. Originálne arancini sú oveľa väčšie ale ja som si povedala, že čím menšie, tým viac trojobalu. 
A teraz trochu edukácie:
Arancini pochádzajú zo Sicílie z nejakého 10. storočia. Odvtedy sa začali robiť aj v iných častiach Talianska, na Sicílii má však tvar hrušky (tie som robila ja lebo veď originálna receptúra) a inde guľky. V Ríme majú aj iný názov - suppli a v Neapole - pall´e riso (ryžové gule).
Väčšinou bývajú plnené mäsovým ragú ale existuje už milión náplní. To je asi tak všetko, čo by ste o nich mali vedieť. A ešte to najdôležitejšie - ako si  ich vypýtať: ,,due arancine per favore!". (lebo vedzte, že jeden (alebo jedna? mám lingvistickú dilemu) nikdy nie je dosť)

 Potrebujeme na cca 12 veľkých arancin:
500g ryže (najlepšie guľatozrnnej)
mletý šafrán
parmezán
70g maslo
3 žĺtky

na ragú:
červené víno
mleté mäso
korenie, soľ
paradajkový pretlak
mozarella
hrášok
cibuľa


Ryžu uvaríme (mala by byť al dente). Ešte do teplej ryže (ale  nie horúcej) zamiešame nastrúhaný parmezán (podľa chuti ale nešetrite ním) maslo, 3 žĺtky a šafrán rozpustený v asi 1PL horúcej vody. Toto všetko premiešame a plníme ragú, nivou, kuracím mäsom, špenátom alebo čímkoľvek, čo Vás napadne. Potom túto guľku alebo hrušku vytvarujeme, obalíme polohrubou múkou, vajíčkom a strúhankou a fritujeme.
Ragú - ja som ho robila podľa Emanueleho Ridiho, ktorého touto cestou pozdravujem a chcela by som sa ho opýtať, ako presne by sa malo skloňovať jeho meno. Ale ak máte iný recept na skvelé ragú, nebojte sa ho použiť! Takže podľa Emanueleho opražíme cibuľku (ja som použila pór), pridáme mleté mäso, za hrsť červeného vína, soľ, korenie, hrášok. Redukujeme až kým to nie je zredukované. Pri plnení týmto ragú do guľky prihodíme kúsok mozarelly.


Tak priatelia, toto bol môj slaný recept. Konečne som si to odbila a môžem sa vrátiť k makronkám, pusinkám a bábovčičkám. Určite si to skúste odbiť aj Vy!
NEZABÚDAJTE na ešte stále aktívny GIVEAWAY! TU

Citát Lady M. pre dnešný deň:
,,Čo môžeš urobiť dnes, neodkladaj na zajtra, ale už dnes nájdi niekoho, kto to za teba urobí." Otec Lady M.

Žiadne komentáre: